‌ آئین نامه، قوانین و مقررات آکادمی آموزش مجازی آکادمی ثریا- دپارتمان آموزشی شرکت پرتو ستاره ثریا‌

توسعه و پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب تغییر در بستر آموزش و پیدایش و گسترش محیط جدید مجازی تحت عنوان “محیط چهارم یادگیری ” شده است. رفع محدودیت های فیزیکی، افزایش زمان، برد و ضریب دسترسی به آموزش حضوری و سنتی و ارتقای کمی و کیفی آموزش با بهره گیری از فن آوری اطلاعات در آموزش منجر به دگرگونی در پذیرش دانش پژوه و تحول در شیوه ارائه آموزش گردیده است. وجه تمایز تمامی مراکز و موسسات آموزشی در بخش اجرایی آموزش در سه بعد “زمان، مکان و شیوه ارائه آموزش “به دانش پژوهان است.

آموزش مجازی در همه ابعاد مزبور نسبت به سایر شیوه ها و با عنایت به استاندارد های مربوطه متفاوت است. این نوع آموزش دارای قابلیت دسترسی به محتوای از پیش تولید شده در دوره های تخصصی مربوطه در هر زمان و از هر نقطه ی جغرافیایی بدون نیاز به حضور همزمان طرفین فرآیند یاد دهی_یادگیری و عوامل اجرایی آموزش است.

‌ فصل اول : کلیات‌

‌ ماده 1 : تعاریف

در این آئین نامه هرگاه واژه آکادمی استفاده شود، منظور دپارتمان آموزشی پرتو ستاره ثریا – آکادمی ثریا - است.

‌ ماده : ۲ مجوز های ملی مرکز

  1. مجوز فعالیت آموزشی فنی حرفه ای از سازمان فنی حرفه ای کشور
  2. ثبت فعالیت های پرتو ستاره ثریا در سازمان ثبت شرکت ها با دامنه فعالیت آموزش سیستم های مدیریت و مهندسی کیفیت و صنایع غذایی
  3. دارای نماد اعتماد الکترونیکی از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی سازمان صنعت، معدن و تجارت
  4. دارای گواهی ثبت رسانه ی برخط از مرکز فنآوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  5. نماینده همکار آموزشی دارای صلاحیت از آکادمی بین المللیAcademy QSI ترکیه
  6. نماینده همکار آموزشی دارای صلاحیت از آکادمی بین المللی TUW آلمان
  7. نماینده همکار آموزشی دارای صلاحیت از آکادمی بین المللیAcademy ASYS اسپانیا
  8. نماینده همکار آموزشی دارای صلاحیت از آکادمی بین المللی ACS کانادا
  9. عضو انجمن ارگانیک ایران
  10. عضو انجمن علمی آینده نگری ایران
  11. عضو مرکز بین المللی محصولات ارگانیک غذایی IFAOM بین المللی
  12. دارای گواهینامه بین المللی مسئولیت اجتماعیISO26000:2010 در حوزه آموزش
  13. دارای گواهینامه بین المللی استاندارد شایستگی کارکنان در حوزه خدمات آموزشیISO10015:2019
  14. دارای گواهینامه بین المللی استاندارد مدیریت سازمان های آموزشی ISO21001:2018
  15. آکادمی ثریا، در حال اخذ مجوزات ملی و بین المللی بیشتر برای ارایه خدمات با کیفیت بالاتر به دانش پژوهان ایرانی و فارسی زبانان و درآینده ای نزدیک علاقمندان به سایر زبان های در سراسر جهان است.

‌ ماده 3 : مسئولیت تدوین محتوای علمی

در چارچوب قوانین و مقررات، مسئولیت نظارت همه جانبه علمی و آموزشی در تمامی دوره های مجازی و بررسی پروژه های ارسالی و نیز تآئید نمره نهایی دانش پژوهان بر عهده مدرسین دوره مربوطه می باشد. مدرسان مسئول بررسی و صحت سنجی در ارایه نمرات و تایید نهایی آن هستند.

‌ ماده 4 : نحوه فعالیت

مرکز طبق دستورکار اجرایی در حیطه ی وظایف خود و با فراهم کردن امکانات علمی، آموزشی، اجرایی و فنی اقدام به برگزاری دوره های آموزش کوتاه مدت مجازی و پذیرش دانش پژوه در دوره های مجازی و فنی و حرفه ای می نماید. دوره های دانش پذیری به دو صورت آزمون محور و پروژه محور ارائه می شود. در دوره های پروژه محور، دانش پژوه پس از ثبت نام در دوره، بسته آموزشی تدوین شده توسط اساتید دوره را دریافت نموده و پس از مطالعه منابع با ارائه مقاله یا پروژه مربوط به دوره، اطلاعات علمی او مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت تاžد پروژه یا مقاله توسط اساتید دوره، گواهینامه پایان دوره برای ایشان صادر خواهد شد. در دوره های آزمون محور، دانش پژوه پس از ثبت نام در دوره، بسته آموزشی تدوین شده توسط اساتید دوره را دریافت نموده و پس از مطالعه منابع با ارائه آزمون نهایی آنلاین از طریق پنل کاربری اختصاصی، اطلاعات علمی او مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت اخذ حد نصاب قبولی در آزمون و تائید مدرس دوره گواهینامه پایان دوره برای ایشان صادر خواهد شد. حداقل نمره قبولی درهر دو روش آزمون محور و پروژه محور 60از 100می باشد.

‌ ماده 5 :اهداف

تحول در آموزش و دوره های کاربردی و ارائه دوره های مجازی بر اساس مدل های نوین آموزش مجازی
تنوع بخشی به شیوه های پذیرش دانش پژوه
استفاده گسترده از محیط چهارم در پاسخگویی به نیاز های جامعه، صنعت و سازمان ها
افزایش و گسترش کمی و کیفی دسترسی به آموزش
همکاری با مراکز آموزشی معتبر خارجی در جذب و آموزش دانش پژوهان ایرانی و غیر ایرانیان
ارائه مدل آموزش مجازی با استاندارد های ذیربط در تدوین، تولید، ارائه و ارزیابی آموزش های نوین
استفاده از آخرین دستاورد های فناوری و یافته های پژوهشی در آموزش مجازی

فصل دوم:شرایط شرکت در دوره های آموزشی مرکز

‌ ماده 6 : شرایط ورود به دوره ها ی آموزشی کوتاه مدت

هر فردی با هر مقطع تحصیلی و حداقل سن ۱۸سال به شرط آنکه توانایی استفاده و کار با کامپیوتر و اینترنت را داشته باشد و دوره آموزشی را مورد نیاز و مفید برای خود بداند، می تواند در دوره آموزشی شرکت نماید.

فصل سوم : طول دوره، ساعات تدوین شده و انصرافی مرکز آموزش مجازی آکادمی ثریا

‌ ماده 7 :

ساعات دوره در نظر گرفته شده به اقتضای هر دوره آموزشی بر مبنای زمان لاز م جهت مطالعه و پرسش و پاسخ توسط دانش پژوه و اساتید مربوطه ساعت مورد نظر ارزیابی و در شرح جزئیات دوره قرار داده شده است.

‌ ماده 8 :

در دوره های مجازی این مرکز، دانش پذیر موظف است، حداکثر تا یک ماه بعد از ثبت نام نهایی اقدام به شرکت در آزمون نهایی و یا ارائه پروژه پایان دوره از طریق پنل کاربری نماید.

‌ ماده 9 :

در صورتی که به عللی دانش پژوه نتواند در این بازه زمانی اقدام به گذاراندن دوره آموزشی خود نماید می بایست توضیحات خودرا به طور کتبی از طریق پنل کاربری به مدیر مرکز ارائه نماید تا در صورت امکان و تائید مدیریت مهلت مذکور حداکثر به مدت پانزده روز دیگر تمدید گردد.

‌ ماده 10 :

ثبت نام همزمان در چند دوره آموزشی کوتاه مدت توسط متقاضی امکان پذیر می باشد.

‌ ماده 11 :

بعد از ثبت نام و دریافت منابع آموزشی، امکان انصراف از سیستم آموزشی صرفا پس از ارسال نامه مکتوب دانش پژوه با ذکر دلایل انصراف به مدیریت مرکز و پس از تایید مدیریت صورت خواهد پذیرد.

‌ ماده 12 :

به واسطه شیوه آموزش مجازی مرکز امکان مراجعه حضوری و رفع اشکال حضوری وجود ندارد و دانش پژوه می بایست از سیستم های کمک آموزشی آنلاین و رفع اشکال برخط که در پنل کاربری بین دانش پژوه و استاد موجود است استفاده نماید تا اساتید مربوطه در کوتاهترین زمان ممکن پاسخگوی آنها باشند. ضمنا در خصوص سئوالات مرتبط با مراحل اجرایی نیز می تواند سئوالات و ابهامات خود را از طریق پنل کاربری که بین دانش پژوه و کارشناسان مرکز وجود دارد، استفاده نمایند و کارشناسان نیز موظف هستند حداکثر ظرف مدت یک روز کاری نسبت به پاسخگویی و رفع اشکالات و موانع احتمالی امور اداری مرتبط اقدام نمایند.

فصل چهارم : ارزشیابی در آموزش مجازی آکادمی

‌ ماده 13 : ارزشیابی دوره های پروژه محور

در دوره های پروژه محور ارزشیابی دوره بر اساس پروژه، مقاله یا تحقیق دانش پژوهان و تائید اساتید انجام می شود.

‌ ماده 14 :

در سیستم آموزش مجازی مرکز درصورتی که دانش پژوه در ارزیابی نمره قبولی را کسب ننماید(نمره 60 از 100 ) می تواند بدون هزینه و با هماهنگی کارشناسان مرکز، تا یک مرتبه دیگر اقدام به ارائه مجدد پروژه یا آزمون پایان دوره نماید.

‌ ماده 15 :

در صورت عدم کسب حدنصاب نمره لازم در هر سه مرحله ارائه شده، دانش پژوه در صورت تمایل جهت اخذ گواهینامه های معتبر آموزشی مرکز می بایستی اقدام به شرکت مجدد در دوره آموزشی نماید.

‌ ماده 16 :

ارزشیابی پروژه های پایان دوره آموزشی پروژه محور را اساتید مربوطه به هر درس انجام داده و در صورتی که به هر دلیل و یا رعایت نکردن استاندارد های اعلامی این آئین نامه، پروژه ضعیف ارزیابی گردد، هیچ اعتراضی از سوی دانش پژوه مورد قبول نمی باشد.
شرایط پروژه ارسالی در ارزشیابی پایان دوره آموزشی:
الف- صفحات پروژه های پایان دوره می بایست بر اساس دستورکار تدوین پروژه ارایه شده در دوره آموزشی باشد.
ب-پروژه های پایان دوره می توانند چکیده ای از منابع آموزشی ارسالی برای دانش پژوه باشد و یا یک تحقیق علمی،پیرامون موضوع دوره.
در هر حالت سطح علمی پروژه معیار پذیرفته شدن آن توسط استاد مربوطه می باشد.
در صورتی که پروژه های علمی از ارزش بالایی برخوردار باشند، در سایت آکادمی منتشر می شود.

فصل پنجم سایر مقررات:

منابع آموزشی در قالب فایل زیپ شده، پس از ثبت نام در دوره از طریق پنل کاربری دانش پژوهان قابل دانلود می باشد.

‌ ماده 17 : محتوای منابع آموزشی

محتوای منابع آموزشی جزوات تدوین شده توسط اساتید مرکز با رویکرد دوره های کوتاه مدت آموزشی، به صورت فشرده و پیرامون مسائل اصلی دوره بوده و در قالب فایل های پاورپوینت، pdfیا مولتی مدیا ویا فیلم آموزشی ارائه می گردد.

‌ ماده 18 : حقوق مادی و معنوی دروس

تمامی حقوق مادی و معنوی دروس الکترونیکی که در دوره های مجازی تهیه، تدوین و تولید می گردد به آکادمی ثریا تعلق دارد .

‌ ماده 19 : گواهینامه های بین المللی صادره

آکادمی ثریا با آکادمی های آموزشی مشابه از سراسر دنیا و نمایندگان آنها در ایران تفاهم نامه های همکاری آموزشی و پژوهشی به عمل می آورد که دانش پژوهان بعد از گذراندن دوره خود می توانند گواهینامه های خود را درخواست دهند.

‌ ماده 20 : دامنه آموزش

دامنه آموزش آکادمی به طور گسترده در برگیرنده تمامی علاقمندان به موضوعات آموزشی آکادمی است.

‌ ماده 21 : افزودن دوره آموزشی جدید

مرکز بر اساس نیاز آموزشی کشور و متقاضیان می تواند با درخواست کتبی و طرح در شورای آموزشی مرکز، نسبت به این مورد و افزودن دوره های جدید با استفاده از کارکرد آموزش خود، دوره آموزشی جدید بیافزاید.

‌ ماده 22 : نحوه ثبت نام در مرکز

ثبت نام در مرکز از طریق سایت www.Academysoraya.ir یا نمایندگی های مرکز و به طور کلی به صورت از راه دور انجام می پذیرد. ضمنآ این مرکز، مسئولیت ثبت نام در هیچ وب سایتی به جز وبسایت خود را نمی پذیرد.
شهریه دوره ها در واحد امور مالی تدوین شده و اعلام می گردد و دانشپذیران می توانند از طریق درگاه پرداخت آنلاین و یا شماره حساب های مرکز، اعلام شده در سایت، نسبت به پرداخت شهریه ی خود اقدام نمایند.

‌ ماده 23 :

دانش پذیران موظفند قبل از ثبت نام تحقیق کنند که گواهینامه های صادره مرکز در جهت مقصود آنان(مانند ادامه تحصیل، ترفیع شغلی، رزومه کاری، مهاجرت و…( قابل ارزشیابی مقصد ارائه می باشد یا خیر.

‌ ماده 24 : صدور گواهینامه پایان دوره

برای دانش پژوهان مرکز، بعد از ارزشیابی و گذراندن موفق پایان دوره ، گواهینامه پایان دوره آموزشی دوره های کوتاه مدت صادر می گردد.
گواهینامه های پایان دوره با توجه به مجوزات این مرکز صادر می گردد و این گواهینامه ها جهت ارائه به آکادمی های بین المللی جهت معادل سازی، ارائه ترجمه رسمی آن به دادگستری و وزارت امور خارجه برای تایید و دیگر شرکت ها و سازمان ها صرفا برای تایید گذراندن دوره آموزشی کوتاه مدت بوده و ارزش دیگری ندارد و به هیچ عنوان معادل مدارک دانشگاهی مانند لیسانس، فوق لیسانس و غیره و یا مدارک وزارت آموزش و پرورش همچون دیپلم نمی باشد.صرفا مدارک سازمان فنی و حرفه ای که بابرگزاری دوره های آموزشی آکادمی به مرحله آزمون این سازمان می رسد ارزش و اعتبار مهارت در سطح اعتبار سازمان فنی و حرفه ای کشور را دارد.
ضمنا مرکز می تواند در صورت بروز اختلاف ضمن باز پس دادن شهریه دانش پذیر، خدمات آموزشی ایشان را قطع و گواهینامه های دریافتی احتمالی را ابطال نماید.

‌ ماده 25 :

در این آیین نامه تنها به ذکر اصول اکتفا شده و تفسیر مفاد آن به عهده ی مرکز است.

‌ ماده 26 :

این آیین نامه در 27ماده تدوین شده و از تاریخ 01/10/1402 برای کلیه ی دانش پژوهان مرکز، لازم الاجرا است.